biuro@grupamarat.pl | +48 32 43 288 88 | | |

Łożyska walcowe

Łożyska walcowe są produkowane w wielu wykonaniach, seriach wymiarowych i wielkościach. Większość stanowią łożyska jednorzędowe z koszykiem. Łożyska jednorzędowe i dwurzędowe z pełną liczbą wałeczków (bez koszyka) uzupełniają standardową ofertę tych produktów dla typowych zastosowań przemysłowych. Łożyska z koszykami mogą przenosić duże obciążenia promieniowe przy wysokich prędkościach obrotowych. Łożyska z pełną liczbą wałeczków nadają się do przenoszenia bardzo dużych obciążeń przy umiarkowanych prędkościach. Kluczowym elementem łożysk walcowych są wałeczki. Ich kształt, popularnie zwany profilem logarytmicznym, zapewnia optymalny rozkład naprężeń w strefie kontaktu w łożysku. Zoptymalizowane wykończenie powierzchni sprzyja powstawaniu filmu smarowego i prawidłowemu toczeniu wałeczków. Wynikające stąd zalety w stosunku do zwykłych łożysk walcowych polegają na zwiększeniu niezawodności eksploatacyjnej i na zmniejszeniu wrażliwości na niewspółosiowość pierścieni. Poza standardową ofertą dostępne są również następujące łożyska walcowe:

  • stalowe lub hybrydowe łożyska precyzyjne walcowe jednorzędowe,
  • stalowe lub hybrydowe łożyska precyzyjne walcowe dwurzędowe,
  • łożyska walcowe i zespoły łożysk walcowych do maźnic kolejowych,
  • łożyska walcowe jednorzędowe do silników trakcyjnych dla kolejnictwa,
  • otwarte i uszczelnione łożyska walcowe wielorzędowe do -walcarek,
  • łożyska oporowe stosowane w instalacjach do walcowania na zimno,
  • zespoły walców podających do instalacji ciągłego odlewania,
  • łożyska walcowe INSOCOAT pokryte specjalną powłoką izolacyjną.

W łożyskach walcowych jednorzędowych wałeczki są zawsze prowadzone między stałymi obrzeżami jednego z pierścieni łożyska. Te tzw. „otwarte” obrzeża oraz specjalny kształt i wykończenie końców wałeczków zapewniają lepsze smarowanie i zmniejszają tarcie, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia temperatury roboczej. Pierścień ze stałymi obrzeżami i wieńcem wałeczków można oddzielić od drugiego pierścienia. Właściwość ta ułatwia montaż i demontaż, zwłaszcza w tych przypadkach, gdy warunki obciążeń wymagają ciasnego pasowania obu pierścieni. Łożyska walcowe jednorzędowe mogą przenosić duże obciążenia promieniowe przy wysokich prędkościach obrotowych. Są one produkowane w różnych wariantach wykonania, które różnią się od siebie głównie układem obrzeży. Najpopularniejsze warianty to:
Typ NU
Łożyska typu NU mają dwa stałe obrzeża na pierścieniu zewnętrznym i pierścień wewnętrzny bez obrzeży. Łożyska te umożliwiają przemieszczanie osiowe wału względem oprawy w obu kierunkach.
Typ N
Łożyska typu N mają dwa stałe obrzeża na pierścieniu wewnętrznym i pierścień zewnętrzny bez obrzeży. Łożyska te także umożliwiają przemieszczanie osiowe wału względem oprawy w obu kierunkach.
Typ NJ
Łożyska typu NJ mają dwa stałe obrzeża na pierścieniu zewnętrznym i jedno obrzeże na pierścieniu wewnętrznym. Łożyska te pozwalają ustalić położenie wału w jednym kierunku.
Typ NUP
Łożyska typu NUP mają dwa stałe obrzeża na pierścieniu zewnętrznym i jedno obrzeże na pierścieniu wewnętrznym oraz dodatkowy pierścień boczny. Łożyska te mogą być stosowane do osiowego ustalenia położenia wału w obu kierunkach.