biuro@grupamarat.pl | +48 32 43 288 88 | | |

Łożyska toroidalne CARB

CARB toroidal roller bearings

Łożysko toroidalne CARB jest całkowicie nowym rodzajem łożyska. To zwarte łożysko wałeczkowe wahliwe zostało opracowane przez SKF i wprowadzone na rynek w 1995 r. Dzięki swojej unikalnej konstrukcji łączy ono wahliwość łożyska baryłkowego z możliwością kompensacji przemieszczenia osiowego wewnątrz łożyska, typową dla łożysk walcowych. Ponadto, może być ono wykonane także w wersji o niewielkim przekroju poprzecznym, charakterystycznym dla łożyska igiełkowego.
Łożyska CARB nadają się do bardzo wielu łożyskowań, których zadaniem jest przenoszenie obciążeń promieniowych. Mogą być stosowane wyłącznie jako łożyska swobodne i doskonale sprawdzają się w tej roli ze względu na swoją wahliwość i zdolność kompensacji przemieszczenia osiowego, oferując konstruktorom całkowicie nowe możliwości zmniejszenia węzłów łożyskowych oraz ograniczenia ich ciężaru i kosztu produkcji. Odpowiednio przesuwając pierścienie łożyska względem siebie można precyzyjnie ustalić luz wewnętrzny promieniowy w łożysku.
Łożyska CARB umożliwiają skonstruowanie mniejszych i lżejszych łożyskowań o porównywalnych lub nawet lepszych parametrach w wymagających aplikacjach, np. w przekładniach planetarnych. Łożyska te znacznie upraszczają konstrukcję łożyskowań długich wałów, które są narażone na zmiany temperatury. Praktyka wskazuje, że zastosowanie łożysk CARB przyczynia się do ograniczenia poziomu drgań, np. w maszynach papierniczych lub wentylatorach.
Łożysko CARB jest łożyskiem jednorzędowym o długich i lekko wypukłych symetrycznych elementach tocznych. Powierzchnie bieżni pierścieni wewnętrznego i zewnętrznego są wklęsłe i rozmieszczone symetrycznie względem środka łożyska. Dzięki optymalnie dobranym kształtom obydwu bieżni udało się uzyskać korzystny rozkład obciążeń w łożysku i małe opory tarcia podczas pracy.
Elementy toczne łożyska CARB są samoprowadzące, tzn. przyjmują zawsze takie położenie, w którym obciążenie rozkłada się równomiernie na całej długości wałeczka – niezależnie od tego czy pierścień wewnętrzny jest przesunięty osiowo, czy ustawiony niewspółosiowo względem pierścienia zewnętrznego. Łożyska CARB charakteryzują się bardzo wysoką zdolnością do przenoszenia obciążeń nawet wówczas, gdy kompensują niewspółosiowość kątową lub przemieszczenie osiowe. Znajduje to odzwierciedlenie w niezawodności łożyskowania i jego wysokiej trwałości eksploatacyjnej.
Łożyska toroidalne CARB są produkowane w dwóch podstawowych wariantach wykonania, zależnie od wielkości i serii wymiarowej jako:

  • łożyska z koszykiem,
  • łożyska z pełną liczbą wałeczków.

Obciążalność łożyska CARB z pełną liczbą wałeczków jest znacznie większa niż jego odpowiednika w wersji z koszykiem. Obydwa warianty są dostępne zarówno z otworem walcowym, jak i stożkowym.
Zakres produkcyjny łożysk uszczelnionych obejmuje obecnie małe i średnie łożyska z pełną liczbą wałeczków, przeznaczone do zastosowań wolnoobrotowych. Łożyska te są obustronnie uszczelnione i wypełnione smarem wysokotemperaturowym o wysokiej trwałości, przez co są bezobsługowe.