biuro@grupamarat.pl | +48 32 43 288 88 | | |

Łożyska stożkowe

Łożyska stożkowe są produkowane w wielu wariantach wykonania i rozmiarach dostosowanych do ich różnorodnych zastosowań. Najczęściej spotykane warianty to:

  • łożyska stożkowe jednorzędowe,
  • parowane łożyska stożkowe jednorzędowe.

Łożyska stożkowe mają stożkowe bieżnie na pierścieniach wewnętrznym i zewnętrznym, między którymi umieszczone są stożkowe wałeczki. Przedłużenia tworzących wszystkich powierzchni stożkowych zbiegają się w jednym punkcie na osi łożyska. Ze względu na swoją konstrukcję, łożyska stożkowe szczególnie dobrze nadają się do przenoszenia obciążeń złożonych (promieniowych i osiowych). Zdolność łożysk do przenoszenia obciążeń osiowych jest w dużym stopniu zależna od kąta działania. Im większy kąt, tym większa obciążalność osiowa łożyska.
Łożyska stożkowe są na ogół rozłączne. Oznacza to, że pierścień wewnętrzny z zestawem wałeczków tworzący całość, może być montowany niezależnie od pierścienia zewnętrznego.
Łożyska stożkowe SKF mają logarytmiczny zarys styku, który zapewnia optymalny rozkład naprężeń w strefie kontaktu wałeczków z bieżniami. Specjalne ukształtowanie powierzchni ślizgowych na obrzeżu prowadzącym pierścienia wewnętrznego i większych powierzchni czołowych wałeczków zapewnia znacznie lepsze warunki do powstawania filmu smarowego w strefie styku wałeczek/obrzeże. Powyższe rozwiązania przyniosły korzyści w postaci zwiększenia niezawodności łożysk i zmniejszenia ich wrażliwości na niewspółosiowość.