biuro@grupamarat.pl | +48 32 43 288 88 | | |

Łożyska kulkowe zwykłe

Łożyska kulkowe zwykłe jednorzędowe nadają się do szczególnie wielu przypadków zastosowań. Ich konstrukcja jest prosta, są nierozłączne, mogą pracować z dużymi, a nawet bardzo dużymi prędkościami, są trwałe i wytrzymałe w praktyce, a ponadto praktycznie nie wymagają obsługi. Głębokie bieżnie oraz wysoki stopień przylegania kulek do bieżni umożliwiają łożyskom kulkowym zwykłym przenoszenie, poza obciążeniami promieniowymi, także obciążeń osiowych w obydwu kierunkach, nawet przy dużych prędkościach obrotowych. Łożyska kulkowe zwykłe jednorzędowe są najczęściej stosowanym rodzajem łożysk. Z tego powodu wytwarza się je w wielu wykonaniach i seriach wymiarowych:

  • łożyska w wykonaniu podstawowym, tj. obustronnie otwarte,
  • łożyska uszczelnione,
  • łożyska z rowkiem osadczym na pierścień sprężynujący, z pierścieniem lub bez.

Inne rodzaje łożysk kulkowych zwykłych przeznaczonych do specjalnych zastosowań to:

  • łożyska hybrydowe,
  • łożyska izolowane,
  • łożyska wysokotemperaturowe,
  • łożyska typu Solid Oil,
  • łożyska wyposażone w czujniki.

Łożyska kulkowe zwykłe o najbardziej popularnych wymiarach produkowane są również w wersjach uszczelnionych z blaszkami ochronnymi lub uszczelnieniami stykowymi z jednej lub z obydwu stron. Wersje obustronnie uszczelnione są fabrycznie nasmarowane na cały okres eksploatacji i nie wymagają obsługi. Łożyska te nie powinny być myte lub podgrzewane do temperatury powyżej 80 °C. Łożyska wypełnione standardowym smarem nie mają specjalnego oznaczenia. Stopień wypełnienia wolnej przestrzeni łożyska smarem wynosi od 25 do 35 %. Na specjalne zamówienie produkowane są łożyska z innym stopniem wypełnienia smarem, a także łożyska wypełnione specjalnymi smarami.
Łożyska kulkowe zwykłe jednorzędowe mają bardzo ograniczoną zdolność kompensacji niewspółosiowości. Dopuszczalna niewspółosiowość kątowa pierścienia wewnętrznego w stosunku do pierścienia zewnętrznego, która nie wywołuje jeszcze w łożysku dodatkowych szkodliwych naprężeń, w najczęściej spotykanych warunkach eksploatacji wynosi od 2 do 10 minut kątowych. Wszelkie błędy niewspółosiowości powodują wzrost szumu w łożyskach podczas pracy i spadek trwałości eksploatacyjnej.

Łożyska kulkowe zwykłe dwurzędowe
Pod względem konstrukcyjnym łożyska kulkowe zwykłe dwurzędowe SKF są podobne do łożysk kulkowych jednorzędowych. Mają głębokie bieżnie bez kanałków do wkładania kulek i charakteryzują się dużym stopniem przylegania kulek do bieżni. Mogą one przenosić oprócz obciążeń promieniowych, również obciążenia osiowe w obu kierunkach. Łożyska kulkowe zwykłe dwurzędowe szczególnie nadają się do łożyskowań, w których nośność łożyska jednorzędowego jest zbyt mała. Przy tej samej średnicy otworu i średnicy zewnętrznej, łożyska dwurzędowe są nieznacznie szersze od jednorzędowych, ale ich nośność jest znacznie większa niż łożysk jednorzędowych serii 62 i 63.